Τροχαία ατυχήματα


Αναστασία Μεζαρτάσογλου (Γ2)

Κάθε χρόνο 1, 3 εκατομμύρια συνάνθρωποί μας παγκοσμίως πέφτουν θύματα τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία συμβαίνουν είτε σε δημόσιο δρόμο είτε σε χώρους που είναι ανοιχτοί στην κυκλοφορία οχημάτων, γεγονός που συνεπάγεται την απώλεια ανθρώπινων ζωών ή τον τραυματισμό ενός ή περισσοτέρων ατόμων, όπως επίσης και τις υλικές ζημιές σε οχήματα. Σύμφωνα μάλιστα με την τελευταία Παγκόσμια Έκθεση για την Οδική Ασφάλεια, το 30% περίπου των παραπάνω θυμάτων είναι έφηβοι και ενήλικες σε νεαρή ηλικία. Το ποσοστό αυτό από μόνο του φανερώνει ότι η διερεύνηση των αιτιών, η συνειδητοποίηση των συνεπειών και η διασφάλιση της οδικής ασφάλειας είναι ένα θέμα παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

Οι αιτίες για την πρόκληση των τροχαίων ατυχημάτων μπορούν να αναζητηθούν τόσο σε επίπεδο πολιτείας όσο και σε ατομικό επίπεδο. Αναφορικά με την πολιτεία, αυτή μπορεί να ευθύνεται σε περιπτώσεις, όπως, όταν το οδόστρωμα δεν είναι συντηρημένο ή όταν υπάρχει ανεπαρκής δημόσιος τεχνικός έλεγχος των αυτοκινήτων. Επίσης, είναι ευθύνη της πολιτείας να φροντίζει για τον τακτικό έλεγχο της εκπαίδευσης των οδηγών.

Από την άλλη μεριά τα άτομα - οδηγοί μπορεί να ευθύνονται σε περίπτωση που κάνουν χρήση αλκοόλ, ενώ γνωρίζουν ότι θα κυκλοφορήσουν με το όχημά τους, όταν οδηγούν με υπερβολική ταχύτητα ή παντελώς ανεύθυνα, χωρίς να σκέφτονται ότι η δική τους οδική συμπεριφορά ενδέχεται να έχει συνέπειες και για τους άλλους οδηγούς ή τους πεζούς. Επίσης, κάθε φορά που δεν χρησιμοποιούν κράνος ή ζώνη ασφαλείας, αγνοώντας ότι και τα δύο σώζουν ζωές, όταν παραβιάζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ειδικά σε περίπτωση που πρόκειται για τους φωτεινούς σηματοδότες και για τη διάβαση διασταύρωσης.

Οι συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων για τους εμπλεκόμενους σε αυτά και για τις οικογένειές τους είναι πάρα πολύ σοβαρές. Θάνατος, αναπηρία για όλη τη ζωή, αυτοκτονικές τάσεις, απώλεια ύπνου, κατάχρηση βλαβερών για την υγεία ουσιών, προβλήματα στον εργασιακό χώρο, στις διαπροσωπικές σχέσεις, αλλά και γενικά προβλήματα υγείας συγκαταλέγονται στις οδυνηρές συνέπειες για τα θύματα αλλά και τον οικογενειακό και φιλικό τους κύκλο.

Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, αν εφαρμοστούν κάποια μέτρα που σχετίζονται με την οδική συμπεριφορά των πολιτών και με πρωτοβουλίες που θα αναλάβει η Πολιτεία θα είμαστε σε θέση να μειώσουμε τις τραγικές συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων. Μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση θα μπορούσαν να είναι η καλλιέργεια κυκλοφοριακής συνείδησης στους πολίτες, η δόμηση προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής, η αυστηρή μελέτη των οδικών κατασκευών, ο έλεγχος του οδικού περιβάλλοντος (π.χ. καλύτερη ρύθμιση του κόκκινου σηματοδότη, φροντίδα για τον καλύτερο φωτισμό οδών, κατασκευή γεφυρών για τους πεζούς πάνω από οδούς με μεγάλη κυκλοφορία). Επίσης, μπορεί να προταθεί να δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην ασφάλεια των πεζών και των ποδηλατιστών (π.χ. θέσπιση και τήρηση χαμηλότερου ορίου ταχύτητας σε οδούς με μεγάλη κυκλοφορία πεζών), η πιο υπεύθυνη εποπτεία των παιδιών, όταν κυκλοφορούν στον δρόμο.

Γίνεται, λοιπόν, αντιληπτό ότι η ευθύνη για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων διαμοιράζεται ανάμεσα στις ενέργειες που πρέπει να κάνει το ίδιο το άτομο όσο και η πολιτεία, ώστε να σταματήσουν να χάνονται στην άσφαλτο ανθρώπινες ζωές.

Επιμέλεια: Κατερίνα Στέκα, ΠΕ02, Γιώργος Μιχαηλίδης, ΠΕ12.04

Πηγές:

http://www.astynomia.gr/images/stories/periodiko/287troxaia.pdf

http://www.glavopoulos.gr/arthra/protaseisgr.shtm

http://www.rizospastis.gr/story.do?id=3657693

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CF%81%CE%BF%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%B1_%CE%B1%CF%84%CF%85%CF%87%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1