Φιλία! Τι είναι φιλία; Τι μπορεί να την κρατήσει ζωντανή; Τι θα ήταν καλό να έχει μια φιλία; Τι συναισθήματα μάς προκαλεί η φιλία; Μήπως είναι μέρος της οικογένειάς μας; Μήπως είναι η οικογένειά μας; Μήπως για να κρατήσει η φιλία πρέπει να συμφωνούμε πάντα; Ή μήπως οι απαιτήσεις μιας φιλίας είναι πολλές;

Τα λάθη είναι ανθρώπινα


του Χαράλαμπου Κουκίδη (Γ1)

Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, ανάμεσα στα σπουδαία επιτεύγματα που άφησε ως παρακαταθήκη στον κλάδο της Φυσικής (Θεωρία της Σχετικότητας) μάς κληροδότησε και σπουδαία ρητά, όπως αυτό που αναφέρεται στα ανθρώπινα λάθη. «Οι άνθρωποι που ποτέ στη ζωή τους δεν έκαναν λάθη, είναι αυτοί που ποτέ στη ζωή τους δεν επιχείρησαν κάτι νέο».

    Ποιος όμως ορίζει τι είναι λάθος; Μήπως το «λάθος» είναι μια έννοια απόλυτη ή μήπως μπορούμε να τοποθετήσουμε τα λάθη σε μια κλίμακα; Αν θεωρήσουμε ότι όντως τα λάθη τοποθετούνται σε μια κλίμακα, τότε το εκάστοτε λάθος θα καταλάμβανε μια αντίστοιχη θέση, που θα αναλογούσε στο πόσο σοβαρές συνέπειες έχει και στο πόσους ανθρώπους επηρεάζει.

Προβλήματα εφήβων μαθητών 

του Μάρκου Ιωάννου (Γ3)


Κάθε μέρα μού φαίνεται ίδια. Ξυπνάω το πρωί, τρώω το πρωινό μου, καλημερίζω τους γονείς μου και την αδερφή μου και ξεκινάω σιγά-σιγά για το σχολείο. Μέχρι να φτάσω εκεί, σκέφτομαι το πρόγραμμά μου και τι έχω να κάνω. Και πιστέψτε με έχω αρκετά να κάνω κάθε μέρα. Γι' αυτό παίρνω μια βαθιά ανάσα και λέω από μέσα μου «Θα τελειώσει και η σημερινή μέρα, υπομονή!».

          Όπως κάθε έφηβος, έτσι κι εγώ, αντιμετωπίζω στην καθημερινότητά μου κάποια μικρά προβλήματα και περιμένω πώς και πώς το Σαββατοκύριακο, για να ξεκουραστώ. Κάθε μέρα λοιπόν αναμετριέμαι με ένα μικρό πρόβλημα, μια μικρή δυσκολία που πρέπει να λύσω. Αλλά δε με πειράζει, μπορώ να πω πως μου αρέσει, επειδή μαθαίνω και κάτι νέο.

ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ


του Γιώργου Γκαρανάτσιου και της Λίνας Καραγκιόζη (Β1)

Τι είναι διαμεσολάβηση;

Είναι μια διαδικασία μέσω της οποίας η ειρηνική οδός προκρίνεται ως ο ιδανικός τρόπος επίλυσης συγκρούσεων και εντάσεων μεταξύ των μαθητών. Ενεργό ρόλο αναλαμβάνουν επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί και μαθητές -διαμεσολαβητές οι οποίοι συντελούν, ώστε οι εμπλεκόμενοι να ακούσουν με προσοχή και να κατανοήσουν ο ένας τον άλλον, χωρίς να επιβληθεί ποινή. Στόχος είναι να καταλήξουν σε μια συμφωνία, προκειμένου να μην επαναληφθεί καμιάς μορφής επιθετική ή προσβλητική συμπεριφορά στο μέλλον.

Ταξιδιωτικός οδηγός

Τα μνημεία και τα μουσεία της Θεσσαλονίκης


Αναστασία Μεζαρτάσογλου (Γ2)

Ο ταξιδιώτηςπου επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη, για να γνωρίσει τα αξιοθέατά της, έχει την ευκαιρία να επισκεφθεί και να ξεναγηθεί σε ένα πλήθος μνημείων από όλες τις ιστορικές περιόδους, στα οποία αποτυπώνεται η μακραίωνη ιστορία αυτής της πόλης.

Έτσι, μπορεί να επισκεφτεί τα μνημεία της Ρωμαϊκής περιόδου, τη ρωμαϊκή αγορά, το Γαλεριανό συγκρότημα (Ροτόντα, Αψίδα του Γαλέριου, Ανάκτορα του Γαλέριου και Ιππόδρομο) και τον Ναό της Αφροδίτης.

 

«Σωστό μυαλό και νους, να σοφός μάντης» (Ευριπίδη Ελένη, στ. 837)

Τι γίνεται όμως όταν το λάθος μάς χτυπά την πόρτα;


Γεωργία Παπαϊωάννου (Γ3),
Αλέξανδρος Τσινασλανίδης (Γ3)

Σύμφωνα με τον Ευριπίδη, για να αποκτήσει ένας άνθρωπος τον έλεγχο της ζωής του θα πρέπει να είναι λογικός και να έχει σωστή κρίση. Όμως σχεδόν όλοι οι άνθρωποι κάποια στιγμή στη ζωή τους δεν ακολουθούν τον σωστό δρόμο και κάνουν πράγματα για τα οποία στη συνέχεια μετανιώνουν. Έτσι, αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν  τα λάθη των συνανθρώπων τους ή ακόμα χειρότερα τα δικά τους. Η αντιμετώπισή τους είναι μια ψυχοφθόρα διαδικασία που πρέπει όλοι οι άνθρωποι να ακολουθήσουν. Βέβαια αυτή η διαδικασία εξαρτάται από το αν έκανες εσύ το λάθος ή κάποιος άλλος.

Μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι ο ομιλητής στο ποίημα «Στα 200 π.Χ.» του Κ.Π.Καβάφη δεν ταυτίζεται με τον ποιητή;


του Νίκου Δράμη (Γ1),της Έφης Αλεπάκη (Γ1) και της Νίκης Αλεπάκη (Γ1)
 
«Aλέξανδρος Φιλίππου και οι Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων»
 
Μπορούμε κάλλιστα να φαντασθούμε
πως θ' αδιαφόρησαν παντάπασι στην Σπάρτη
για την επιγραφήν αυτή. «Πλην Λακεδαιμονίων»,
μα φυσικά. Δεν ήσαν οι Σπαρτιάται
για να τους οδηγούν και για να τους προστάζουν
σαν πολυτίμους υπηρέτας. Άλλωστε
μια πανελλήνια εκστρατεία χωρίς
Σπαρτιάτη βασιλέα γι? αρχηγό
δεν θα τους φαίνονταν πολλής περιωπής.
A βεβαιότατα «πλην Λακεδαιμονίων».
Είναι κι αυτή μια στάσις. Νοιώθεται.

Έλλειψη Σεβασμού


Γαλήνη Γυμνοπούλου (Γ2), Αναστασία Μεζαρτάσογλου (Γ2)

Η 8η ενότητα του βιβλίου της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου τιτλοφορείται «Ένα παράδειγμα σεβασμού προς τους γονείς» και περιλαμβάνει ένα απόσπασμα από τον λόγο του Λυκούργου "Κατά Λεωκράτους", με τον οποίο ο Αθηναίος πολιτικός και ρήτορας ζήτησε από το δικαστήριο της Ηλιαίας την καταδίκη του Λεωκράτη, επειδή εγκατέλειψε την Αθήνα πριν από τη μάχη της Χαιρώνειας. Στον λόγο του ο ρήτορας επισημαίνει το χρέος των πολιτών προς το θεϊκό στοιχείο, την πατρίδα, τους νόμους και τους γονείς.